אל תמציא, אל תסתכן – העתק מתוך 7 המודלים העיסקיים החדשניים 

מאת אמיר דרורי

הנשיא המנוח ג'והן קנדי חקק את הפתגם "להצלחה יש אלף אבות אך הכישלון הוא יתום". אולם בעולם העסקים אפשר להפוך את המשפט ולומר "אלף גורמים תורמים לכישלון אך כדי לנצח צריך רק מודל עסקי אחד יציב".

ההצלחה של חברה עסקית תלויה במספר גורמים במצב הכלכלי בגורמי תרבות וסביבה בניהול וביצוע במקריות של הזדמנויות עסקיות וכן במודל העסקי.

מדוע מודל עסקי הוא אבן יסוד בחברה?

הוא משקף את  מכלול הפעילויות ליצירת ערך בחברה, מה החברה עושה כדי ליצור תועלת ללקוחותיה וכיצד היא מרוויחה מכך ומה היא עושה עם הרווחים.
איך מודל עיסקי יכול לשרת את החברה שלך? כמה נקודות וזוויות ראיה על מודל עיסקי:

• מודל עסקי מייצר מסגרת  לחוקי התנהלות שכל הקשורים לחברה מכירים אותה. הוא יוצר תפיסה תרבותית שאליה ניתן להתכוון. הוא מונע פעולות סותרות ובזבוז משאבים ויותר מכל המודל יוצר אחידות בדרך, כולם מבינים את ה"מפת המטמון" של החברה לאן הולכים ואיך מרוויחים.
• ככל שהמודל העסקי שקוף יותר, ברור יותר, ומוכר לכל בעלי העניין הקשורים לחברה ? בעלי המניות, ההנהלה, העובדים, הספקים והלקוחות, החברה תהיה יציבה יותר, אמינה יותר, עם קהל לקוחות ברור ותמיכה חזקה של כל בעלי העניין.
• כשהמודל העסקי אינו ברור, עמום וערפילי זו הזמנה למאבקים פנימיים, סכסוכים, אי יעילות ולבסוף הפיכת החברה למפסידה וללא רלוונטית בשוק שלה.
• כאשר אי אפשר להסביר את המודל העסקי בכמה משפטים ברורים ופשוטים פרוש הדבר שאין מודל עסקי. אך אם ניתן להסביר כיצד נוצרת ההכנסה ולאן הולכות ההוצאות כבר יש ברשותך כ-80% מהמודל.
• אחת הנקודות החשובות ביצירת מודל היא עבור העובדים וההנהלה. מהסיבה שאם העובדים והמנהלים לא יודעים כיצד פועלת החברה ומה מטרותיה החברה לעולם לא תשיג את המטרות.
• השינוי במודל נובע משינויים בתחרות, בהתקדמות הטכנולוגית, בחקיקה, ובמצב הכלכלי העולמי.

"האדם המלומד הוא לא האדם שמספק את התשובות הנכונות.
להיפך,

אדם מלומד הוא זה שמציג את השאלות הנכונות" ? לוישטראוס

כיצד תגזור את השאלות הנכונות לחברה שלך שימנפו את החברה שלך מתוך שבע הדוגמאות למודלים עיסקיים חדשניים שתפסו מקום של כבוד בסחר העולמי בעשור האחרון.

• מדפסות תלת ממד ? משנות את עולם הייצור והלוגיסטיקה העתידי שלך.
דוגמאות:      הדפסת דגמים או מודלים מחומרים שונים.
הדפסת חלקי חילוף ייחודיים.
הדפסת איברים להשתלות.

שאלה: השאלה הנגזרת מהדוגמא עבור החברה שלך .
כיצד למנף את הלוגיסטיקה בחברה שלך בהזדמנות עסקית ?
איך להעביר את השירות / מוצרים כשירות ללקוחות בדרך אחרת ממה שאתה עושה כיום?

• תעשיית הוצאות הספרים.
דוגמאות:       הדפסת ספרים דיגיטלים לפי ביקוש.
ספרים אלקטרונים.

השאלה שלך: כיצד תנהל את העסק שלך ללא מלאי, או ללא המתנה לשירות עבור הלקוחות למוצר שלך?
כיצד להעביר תכנים בצורה דיגיטאלית?

 לימודים ?      לימודים בעזרת קורסים ממוחשבים גם לתארים אקדמיים מתקדמים.
השאלה שלך: כיצד ליצור קשר עם הלקוחות ומערכת יחסם טובה ללא מגע יד אדם ?

• ענף השירותים ? הרעיון פלטפורמה אינטרנטית שעוזרת לאנשים לשרת אנשים.
דוגמאות: אובר, גט טקסי ? שרות הסעות ושרות משלוחים.
Airbnb ? השכרת חדרים ? מקומות לינה ? לארוח.

השאלה שלך: כיצד תבנה קהילה של לקוחות שהלקוחות הטובים שלך משרתים לקוחות חדשים ומרוויחים קשרים לעסקים                                   שלהם?
 מחשבים ותוכנות – מחשוב ענן תפס את מקום הדיסקים הפיזיים הגדולים.
עולם הפצת התוכנות השתנה.
השאלה שלך: איזה שירות חינמי אתה יכול לתת ללקוחות שלך?
כיצד אתה יכול להגדיל את רמת השירות החינמי שאתה יכול לתת ללקוחות שלך?

• בקרה ושמירה ? בתים חכמים מופעלים ישירות באמצעות הקשר לנייד.
השאלה שלך: כיצד לתת שירותים אישיים נוספים ללקוחות שלך? שירותים שאינם בתחום הליבה של העסק שלך?

• עולם הבנקאות:
–     אתרי גיוס המונים ? במקום הלוואות וקרנות השקעה.
– אנשים מלווים לאנשים באמצעות פלטפורמה אינטרנטית.
השאלה שלך: כיצד לשתף פעולה עם המתחרים שלך וביחד להגדיל את ה"עוגה" תוך יצירת סינרגיה?

ומה בעתיד הקרוב? אלו מודלים עסקיים חדשניים יתפשו את מקומם של הישנים?
נסה לדמיין כיצד המודל העיסקי שלך יעבוד בעתיד כאשר הרעיונות הבאים יתממשו.
להלן כמה דוגמאות לתחומים המתפתחים כיום.
חשוב, כיצד לשפר היום את הערך שאתה נותן ללקוחותיך כהשראה מהדוגמאות העתידיות.
• אינטרנט של מוצרים ?
המכשירים והמכונות בבית, במפעל, בחנות, במחסן יהיו קשורים ב-wifi ישירות דרך האינטרנט לספקים שלהם או לנותני השירותים. ו"ידברו" איתם לפי פרוטוקול מוסכם.
לדוגמא: המקרר ידבר עם הסופרמרקט וכאשר גבינת הקוטג' או החלב יגמרו ההזמנה תבוצע אוטומטית ובמשלוח הקרוב מהסופר תקבל את המוצרים החסרים ללא התערבותך כלל.
דוגמא נוספת: כל המכשירים החשמליים בבית יהיו מחוברים למעבדות השרות השונות שיקבלו דיווח על רמת התחזוקה שלהם חלק מהתקלות יתוקנו online באופן אוטומטי וחלקם ישלח טכנאי תחזוקה.
כיצד המוצרים והשירותים שלך יכולים לדבר ישירות עם התמיכה שלהם?

• מיחשוב לביש ?
כיצד המחשב, הטלפון הנייד, השעון החכם ילוו אותך בכל שעות היום ובשעת הפעילות שלך לכל אורך יום הפעילות שלך?

• משלוחים בעזרת רחפנים ?
תזמין ספר מצומת ספרים הוא יגיע לפתח ביתך ? תרצה לשלוח מתנה בדואר לחבר ? יגיע אליך רחפן יאסוף את החבילה וימסור אותה ליעד.
כיצד לשפר את הלוגיסטיקה לאספקת המוצרים והשירותים שלך?

• מכונית ללא נהג ?
תוכל להנות מנסיעה רגועה ללא מתח בכביש ולהנות מהזמן הפנוי.
מה בעסק שלך ניתן להפוך לאוטומאטי ללא מדע יד אדם?
האם אני יכול לנצל שינוי שחל בשוק אחר שהפך את מוצריו לאוטומטים.

• מדפסות 3D ביתיות ?
לייצר ארוחות שף, בגדים, כלי בית ומטבח להזמין נעליים מתצוגת אופנה במילנו ועוד ועוד כיד הדמיון ? הטובה עליך.
כיצד לייצר מנגנון תמיכה און ליין יעיל ללקוחות.

הדברים האלו אינם חלומות אלא מתגשמים כיום בניסויים בשטח.
ברור שחלק מהדברים שהועלו כאן לא יכנסו לשימוש המוני אך הרעיונות שלהם ישפיעו על מוצרים חדשים שיתפסו את מקום המוצרים שהחברה שלך מייצרת כיום.

הלקוחות שלך אוהבים חדשנות, אוהבים לעבור עם חברות מתקדמות, אוהבים ומוכנים גם לשלם "פרמיה" או מחיר גבוה יותר על מוצר חדש שהוא בעל "ערך נתפש" גבוה יותר.
שאל את עצמך כיצד אתה מכין את החברה שלך לעתיד?

הכתבה באדיבות אתר articles.co.il

שיתוף