איך לבנות תוכנית עסקית

מאת משה הרשקו

יש לכם רעיון לעסק? למיזם חדש? מומלץ לפני שאתם קופצים למים, לבדוק האם העסק כדאי באמצעות תוכנית עסקית.
תוכנית עסקית תאפשר לכם לקבל החלטות בהקמה וניהול העסק לטווח הקצר ולטווח הרחוק.

תוכנית עסקית יכולה לסייע לכם להבין הרבה דברים לגבי העסק שאתם רוצים לפתוח ויכולה לשקף לכם מציאות עתידית ולבדוק חלופות שונות בהתאם לתוצאות אם טובות/רעות.

תוכנית עסקית עוסקת בניבוי העתיד וכיוון שאין נבאים בימים אלו, מטרת התוכנית להיות קרובה כמה שיותר למציאות ולמזער כמה שיותר סיכונים לבעל העסק עוד לפני שהוא פותח אותו.

תוכנית עסקית יכולה למנוע נזקים גדולים ביותר בעתיד ולמנוע בזבוז מיותר של כסף .

אז איך כותבים תוכנית עסקית ?

יש הרבה פורמטים לבניית תוכנית עסקית אבל תמיד מתחלים בשאלת הלמי ?
תכנית עסקית, בשביל מי???
התכנית עסקית יכולה לשמש מגוון מיזמים ופעילויות:
1. הקמת עסק חדש.
2. פיתוח פעילות חדשה בעסק קיים.
3. התייעלות והבראה
4. בדיקת שת”פ עם עסקים אחרים או רכישת עסקים.
5. גיוס מימון/משקיע
אחת לתקופה יש לבחון את התוכנית ולעדכן אותה
הנושאים המרכזיים בהכנת התוכנית העסקית:
תקציר מנהלים-מפרט בקיצור את עיקרי התוכנית.
המוצר – תאור המוצר או השירות, הצורך עליו הוא עונה, הערך המוסף שלו.
השוק – סקירת הענף בו רוצים לפעול ונתח השוק אותו רוצים להשיג.
המתחרים – בדיקת המתחרים, המחירים שלהם, היתרונות והחסרונות שלהם, מי הלקוחות שלהם
אסטרטגיה שווקית – מיצוב המוצר, מיתוג המוצר, קהל היעד, דרכי הפרסום, תמחור, יעדי הכנסות ומכירה.
מערך התפעול, הייצור והניהול – פיתוח, שלבי הייצור, תכנית לגיוס כ”א ומבנה ארגוני, מערך ספקים, ציוד ומיכון, מיקום.

תחזית פיננסית – תכנון וצפי הכנסות להוצאות, רווחיות, צרכים מימוניים, השקעות, נקודת איזון.
תכנית עסקית משמשת למספר מטרות:
1. לאיפה רוצים להגיע?
2. באיזו דרך לבחור?
3. האם לצאת לדרך?

משמעות וחשיבות :
תכנון נכון מעלה את הסיכויים להצלחה, גיוס מימון, ספר הוראות לניהול ותפעול העסק.
אפשר  לנסות לבנות את התוכנית העסקית לבד לפי השלבים שהצבתי כאן .
חשוב מאד לעשות סקר שוק כמו שצריך ולהשקיע באיסוף וניתוח הנתונים – ניתוח שוק וניתוח מתחרים וכן לבדוק את הנותנים מספר פעמים ולתקף אותם שוב ושוב.
בהצלחה !!!

הכתבה באדיבות אתר articles.co.il

שיתוף