אסטרטגיה אישית: 5 פילטרים אישיים שמונעים ממנכלים להצליח בגדול ואיך לראות דרכם בקלות

מאת אמיר דרורי

5 הבחירות הטבעיות שמנכ”ל חייב לאמץ כדי לצאת “מאזור הנוחות שלו”
ולהגיע בהצלחה אל מטרותיו.

כאשר אנחנו מתקדמים לעבר המטרות שלנו אנו עומדים בפני מספר רב של בחירות. לכל בחירה שנעשה יש את התוצאות שלה. ולכן איכות הבחירות שנעשה שווה לאיכות התוצאות שנקבל.

כדי להצליח בבחירות אנו צריכים לראות את המציאות כפי שהיא ולא דרך פילטרים שמסננים ומעוותים את המציאות שאנו רואים.
הבחירה הנכונה אינה תלויה ברמת האינטליגנציה או היצירתיות שלנו כמנכ”לים, אלא בעיקר באופי שלנו, ולכן כמעט כל אדם יכול לעשות את הבחירה הנכונה.

לכל בחירה קיימות 2 תוצאות אפשרויות. האחת, היא תוצאה רעה עבורנו. והשנייה תוצאה טובה עבורנו.

תקציר חמשת הבחירות הן: (הפירוט המלא – בהמשך)
א.      כיצד להתמודד עם “כאב”?
כאב הוא: כישלון, הפסד, אי השגת המטרות, תקיעות, טעויות, שגיאות, שקורים לנו במהלך הפעילות העסקית. האם אנו מאפשרים ל”כאב” לעצור אותנו או מבינים אותו ויוצרים לעצמנו תהליך לשלוט בו ולפוגג אותו?
ב.      כיצד לראות את המציאות?
ראיית המציאות הנכונה, גם אם היא כואבת, עדיפה על ראיית מציאות מטושטשת ומעוותת, כזו שנערכה ב”פוטושופ” אישי מחשבתי.
ג.        כיצד להכיר ולהתייחס לחולשות שלנו?
אנשים אוהבים להסתיר את החולשות שלהם, הם רוצים להיראות טוב בעיני אחרים, הם רוצים להיתפש ככאלה יש להם את כל התשובות, כי כך לדעתם מתנהגים אנשים מצליחים.
למעשה לאנשים הגדולים באמת לעולם אין תשובות מוחלטות, לכן הם לומדים ומחפשים את התשובות הנכונות ובדרך הם מקדמים את החברות שלהם.
ד.       האם הבחירה  שלנו מתקבלת על בסיס התוצאה המידית או על בסיס התוצאה ארוכת הטווח?
יש אנשים שמקבלים החלטה על פי התוצאה המידית ויש כאלו ששוקלים גם את תוצאות ארוכות הטווח. התוצאות המשפיעות לטווח ארוך הן העמוקות והחזקות יותר ובדרך כלל הן נסתרות בעת קבלת ההחלטה.
ה.      האם הבחירה הנכונה היא לקחת אחריות על הכישלון או להאשים את האחרים או את המצב?
בפעילות עסקית של חברה, על פי רוב מתקבלות גם תוצאות כואבות, השאלה היא איך בוחרים להתמודד איתן? האם להאשים אחרים, להאשים את המצב, או לקחת אחריות ולהתמודד עם האתגרים כדי ללמוד ולהתפתח. בד”כ כשמאשימים את המצב או את האחרים יוצרים תמונה שקרית ומטושטשת של המציאות ומכאן אי אפשר להתרומם, אך כאשר חוקרים ומתמודדים עם האתגרים, הדרך לעקוף אותם ולהתקדם נגלית.

חמש הבחירות – הפירוט המלא

א.      כיצד אנו מתמודדים עם “כאב” – כדי להתפתח חייבים לצאת מאזור הנוחות. זה חוק בסיסי בטבע הנוגע לכל המינים כולל האדם. יציאה מאזור הנוחות היא כואבת. כל ספורטאי צמרת יכול לספר על אימונים קשים וסיזיפיים רק כדי להשיג שיפור קטן בתוצאות. כל מדען, מפתח, ממציא או איש עסקים, יספר על לילות ארוכים של ניסיונות ואכזבות רבות לאורך שנים.
הכאב הוא המדד המשדר לנו איתותים המובילים אותנו מעבר למחסומים שלנו (תקרות הזכוכית) להצלחות. התגובה האינסטינקטיבית של רוב האנשים לכאב היא להילחם או לברוח (Fight or flight), כלומר: להילחם פיזית או מנטלית בגורם שיצר את הכאב או לברוח ממנו מהר (להתעלם).
התגובות הללו לא מקדמות אותם.
רוב הלימוד שלנו מגיע מכאב כלשהו, מטעויות שעשינו ומפתרונות שמצאנו כדי לשפר את העתיד שלנו.
הכאב נוצר כשאנו בדרך לצמיחה והוא מאותת לנו ומלמד אותנו לחשוב על פתרונות ולבחור את המשך הדרך עבורנו. ללא התייחסות לכאב אנו נשאבים למצב הטבעי של “להילחם או לברוח”, מצב שאינו מייצר לנו כל תוצאה חיובית.

מסקנה- כדי להתקדם צריך להבין את הכאב ולשלוט בו. כדי לקדם את החברה, חייבים להתייחס, בראש ובראשונה, לכישלונות כמורי דרך להמשך. צריך ללמוד, לנתח ולהבין אותם ואז להעלות פתרונות אלטרנטיביים שהם בעצם ההתקדמות.

ב.      כיצד לראות את המציאות?
הבחירה היא בין לראות את המציאות כתמונה סובייקטיבית או תמונה אובייקטיבית, אמיתית.
מנכ”לים ובעלי חברות היו מעדיפים שהמציאות תסתדר על פי השאיפות שלהם, ולכן הראייה שלהם את המציאות היא מטושטשת ומפריעה לקבל את ההחלטות הנכונות.
הסיבה לכך היא שקל יותר לראות את המציאות כפי שאנו רוצים שתהיה מאשר לעמוד בפני מציאות קשה שאינה מפרגנת לנו.
מנכ”לים שלא רואים את המציאות האמתית לא יכולים למצוא פתרונות ולייצר דרכים חדשות ולהשגת המטרות שהחברה מקווה להשיג.
ואילו מנכ”לים שרואים את המציאות כפי שהיא, ולא מייפים אותה, מקבלים החלטות מבוססות ואמתיות.
שאל את עצמך האם מה שאתה רואה בחברה או בתעשייה שלך הוא אמיתי?
מסקנה – העזר באנשים אחרים שאתה מעריך את דעתם, אנשים טובים וחכמים שיכולים לראות את ההבדל בין המציאות האמתית ובין המציאות כפי שנוח לך לראות אותה וסמוך על אותם אנשים שהם ישקפו לך את המציאות.

ג.       כיצד להכיר ולהתייחס לחולשות שלנו?
מנכ”לים אשר בוחרים להתמקד ב”להיראות טוב בעיני אחרים” מנסים בדרך כלל להסתיר את החולשות שלהם, לכן הם אינם באמת מתמודדים עם אותן חולשות שימנעו מהם להצליח בעתיד.
מנכ”לים אלה מנסים להוכיח כי יש להם את כל התשובות, בגלל האמונה המוטעית שלהם, שמנהלים מצליחים יודעים הכל8 ואין להם חולשות.
חשיבה זו מייצרת עבורם מציאות מעוותת ומונעת מהם להתקדם.
למנכ”לים מצליחים יש חולשות כמו לכולנו, אך הם למדו כיצד להתמודד עם אותן חולשות כדי שלא יפריעו להם בדרך להצלחתם.
מנכ”לים הרוצים להחליט את ההחלטות הנכונות לוקחים לעצמם זמן להתלבט, ולחשוב לעומק על תוצאות החלטתם, ולשם כך הם מחפשים ללמוד ולהתייעץ במיוחד עם אנשים שחושבים אחרת מהם, כדי לקבל זוויות ראייה רחבות ועמוקות יותר.
השאלה החשובה שראוי שמנכל ישאל את עצמו היא: מה הן החולשות שלך?
כי אם המנכל יוכל לזהות אותן, לכתוב אותן ולהתבונן בהן לעתים תכופות, יוכל למצוא פתרונות הולמים ונכונים לחיזוק החולשות ואז להתמקד ולנצל את מלוא הפוטנציאל של החוזקות שלו.
מסקנה – אם תגלה ותחשוף את החולשות שלך, בעיקר לעצמך, אך גם לסובבים אותך ותמצא אנשים מצוינים שאוהבים לעסוק במה שאתה חלש. ובו בזמן התמקד בשיפור הדבר האחד או יותר שאתה אוהב ומצטיין בו, התפוקה תהיה אדירה עבור חברתך ועבורך באופן אישי.

ד.      האם הבחירה מתקבלת על בסיס התוצאה המידית או התוצאה ארוכת הטווח?
מנכ”לים של חברות מצליחות מקבלים החלטות על פי השפעת התוצאות של פעולותיהם לטווח ארוך.
מנכ”לים המתייחסים רק לתוצאות המיידיות, בהווה או בעתיד הקרוב,  יגיעו אל המטרות שלהם רק לעתים נדירות.
לדוגמה: מזון טעים הוא בדרך כלל רע לגוף. לרוב האנשים קשה להתאפק ומעדיפים את התענוג הרגעי שבאכילתו וכך פוגעים בגופם לעתיד.
לדוגמא: אם חברה נותנת רק פעם אחת הנחה במחיר לספק חשוב כדי לזכות בפרויקט ומאותו רגע המחיר הנמוך הופך להיות בסיס להנחה הבאה, שפוגע ברווחיות של החברה בטווח הארוך.

דוגמא נוספת: אם המטרה היא להשיג כושר גופני והחשיבה היא רק על התוצאה המיידית והמאמץ הכרוך בכך, הכושר הגופני לעולם לא יושג.
אפשר להציג זאת גם אחרת. החלטה, שמתקבלת כשהקריטריון הוא התוצאה המידית קצרת טווח,  מנוגדת לרצונות האמתיים שלנו. עמידה בפיתוי המידי והתגברות על הכאב היא הברירה הטבעית, הסינון של הטבע, שיוצר את המצליחנים.
מסקנה – בעת קבלת החלטות חשוב להיצמד לראייה של ההשפעה ארוכת הטווח.
בד”כ התוצאה המיידית– הצלחה או סיפוק עומדת בסתירה לתוצאות בטווח הארוך.

ה.     האם הבחירה הנכונה היא לקחת אחריות או להאשים את האחרים או את המצב?
האם כמנכ”ל אתה לוקח אחריות או מתרץ תירוצים?
מנהלים, שנכשלים ותולים את האשמה במצב או באנשים אחרים, מתעלמים מהמציאות. יש רק אחראי אחד לתוצאות לטוב ולרע והוא המנכ”ל וההתעלמות מהמציאות סותרת את הרעיון לראות את האמת.
כישלונות יקרו תמיד, הם חלק בלתי נפרד מהעשייה, לכן כמי שרוצה לצבור הצלחות, חייב גם לצבור כישלונות. כל מי שמסתכל לכישלון בעיניו האמיתיות הוא זה שראוי להצלחות.
הכישלון נחשב בעיני רבים כדבר רע. מי שיאמץ את התפיסה שכישלון הוא ההכרחי שמוביל לתוצאה טובה, יזכה להגיע להצלחות.
מסקנה – כמנכ”ל אתה בתפקיד כפוי טובה. תמיד יאשימו אותך בכישלונות של אחרים, אם כך מדוע שמראש לא תיקח את האחריות עליך?
לסיכום:-
הפעם דנתי ב 5 נקודות רבות עצמה הנוגעות למנכ”ל ולהובלת החברה שהוא עומד בראשה לעבר המטרות שלה.
5 נקודות אלו הן נקודות מפתח שמנכ”לים מתמודדים איתן אך משום הקושי הגדול להטמיען, רק חלק קטן מהמנהלים מיישמים אותן בפועל.

הקושי הגדול הוא להסיר את “משקפי האגו” שכולנו מתבוננים דרכם רוב הזמן
ולהסתכל על החברה, השוק והענף בראיה ממוקדת ללא מסננים אישיים.

רכישת תכונת התבוננות זו אינה מידית והיא נלמדת ונרכשת לאורך זמן. אך ההבנה ש5 נקודות אלו מסנוורות אותנו ומונעות מאתנו להוביל את החברה, רק היא לכשעצמה מהווה כ 50% מההצלחה.
כדי ל”לנקות” את ה 50% הנוספים ניתן לבנות מנגנונים פנימיים וחיצוניים שיהיו עבור המנכל נקודות כוח כדי להמשיך לקבל החלטות נכונות להוביל את החברה לעתיד טוב יותר.

הכתבה באדיבות אתר articles.co.il

שיתוף