מסחר חברתי – מהו, והאם כדאי?

מאת רן טוביה

מהו למעשה "המסחר החברתי"?
מדוע מתרבות החברות שמצטרפות למתן שירות לסוג מסחר זה?
האם זה אמור ללמד שמדובר בסגנון מסחר שלכאורה מאוד כדאי?

תמונת מצב

ככל שחולף הזמן אנו עדים לעוד ועוד גופים שעוסקים במסחר, שמציעים לך להתחיל לעסוק במסחר חברתי, ובמקביל – להצטרף אליהם כספקי השירות שלך בנושא.

אכן יותר ויותר אנשים מהיישוב וסוחרים חדשים, כמו גם וותיקים, נמשכים לעסוק בכך. המטרה היא כמובן ליצור הכנסה פסיבית באמצעות המזומנים שנערמים מעצמם בחשבון המסחר שלהם.

לעובדה שלצורך כך הם פונים דווקא לאפיק המסחר החברתי יש אחת או יותר מהסיבות הבאות:
א. אין להם ידע במסחר וגם לא שאיפה ללמוד את התחום.
ב. הם נעדרים את הדחף לעסוק במסחר עצמאי או שאינם מוצאים את הזמן לכך.
ג. חלקם סוחרים מן המניין, אך חווים כישלונות חוזרים ונשנים, או ייאוש מהאפשרות שיצליחו.
ד. סוחרים אחרים, אפילו מצליחים, מנסים לגוון את תיק השקעותיהם או להוסיף לו מזומנים.

איך נולד הרעיון?

יזמי פיננסים יצאו מנקודת הנחה, ולעתים זיהו, שישנם סוחרים טובים – בעיקר בתחום המט"ח –  שמייצרים רווחים נאים לאורך זמן.

אותם יזמים ראו בכך אפיק אפשרי נהדר לעסק ריווחי. הרעיון היה לחבר בין אותם סוחרים מוצלחים, שנקרא להם לצורך העניין "ספקי עסקאות", לאנשים וסוחרים אחרים מרחבי העולם.
"ספקי העסקאות" יפתחו לעצמם ממילא את הפוזיציות המוצלחות שלהם, בעוד שאלו תיפתחנה במקביל אצל האחרים שמעוניינים בכך.

כך כולם ייצאו מרוצים מהעניין. "ספקי העסקאות" יוכלו לייצר לעצמם הכנסה צדדית נוספת, מעבר למזומנים שמתמלאים בחשבון המסחר שלהם מעסקותיהם השוטפות.

מהעבר השני, האנשים ברחבי העולם שמחוברים אליהם יזכו לעסקאות מוצלחות שיעבירו את חשבון המסחר שלהם למצב "תפיחה" יפה.
הצלע השלישית היא כמובן היזמים, שיקבלו נתח הכנסה חינני ביותר מכל העניין מריבוי העמלות שנוצרות כתוצאה מהעסקאות הרבות של "ספקי העסקאות" מחד ושאר הנהנים מהשירות מאידך.

על מה בעצם מדובר בפועל?

ראשית – היזמים פותחים חברה שמספקת שירות בתחום "המסחר החברתי". לאחר מכן פונים לסוחרים שמאמינים שהם מוצלחים ושיש בכוחם ליצור רווחים לאחרים. בהמשך הם פונים לאותם לקוחות פוטנציאליים שמעוניינים להתחבר ל"ספקי העסקאות".

בשלב הבא – סוחרים שמאמינים בעצמם יוצרים קשר עם החברה שמספקת את השירות ומציעים עצמם כ"ספקי עסקאות". מתגבש ביניהם הסכם ונוצר החיבור הטכני לחברה.

במקביל – כל המעוניין להתקשר עם אותה חברה בהסכם לפיו הוא רשאי לחבר לחשבון המסחר שלו כל "ספק עסקאות" שהוא מוצא לנכון, יכול לעשות זאת. לאחר חתימת ההסכם הוא יכול למצוא מעין טבלה ובה נתונים רבים, מסוגים שונים ומגוונים, לגבי כל "ספק עסקאות". לפיה הוא מנסה להבין את מי וכמה הוא מעוניין, מתוך "ספקי העסקאות", לחבר לחשבונו.

מרגע זה כל עסקה שפותח לעצמו כל סוחר ממאגר "ספקי העסקאות" – נפתחת אוטומאטית גם אצל כל גורם שהתחבר אליו כ"ספק העסקאות" שלו. אם יוצאים מנקודת הנחה שסוחר זה אכן מוצלח, הרי שלאורך זמן עסקאותיו רווחיות, ולכן גם כל מי שהתחבר אליו, ובעצם לעסקאותיו, נהנה מהעניין.

העמלה שמשולמת על כל עסקה שנפתחה מתחלקת באופן מסוים בין היזם לבין "ספק העסקאות".

תכל'ס – בוא נדבר על תוצאות

על פניו מדובר במיזם יפה ומעניין. ואכן הוא כזה, שלא לדבר על ממש מפתה. היה ביכולתו גם להיות מאוד מוצלח מבחינת כולם אילו התאפשר לשמור עליו במסגרת הרעיון המקורי, כלומר – שבאמת רק סוחרים מוצלחים יתנו שירות כ"ספקי עסקאות".

אולם, לצערם של כולם, נכנסים לתמונה לא רק סוחרים באמת מוכשרים ומוצלחים שאכן יודעים לעבוד וליצור רווחים לאורך זמן, אלא גם סוחרים תאבי בצע, שהם והצלחה במסחר שייכים לשני עולמות שונים, ושלמרות שהם מבינים זאת זה לא מונע מהם להמליץ על עצמם כמוכשרים ולו רק כדי לעשות כסף על חשבון הנותנים בהם אמון.

ישנם גם את אלה שמצרפים עצמם למעגל "ספקי העסקאות" מתוך אמונה באמת תמימה שהם נורא "מוצלחים". בפועל, לא מספיק שהם אינם כאלה, אלא שהם נוקטים בשיטות מסחר איומות, שלא לדבר על "קומבינות", שניתן להגדיר במילים עדינות כ"שטויות" ואף "זוועות". במבחן התוצאה – הישגיהם דומים לאלו של קודמיהם.
אמנם היזמים או החברות שמספקות את השירות פועלים פה ושם כדי לבצע איזה שהוא סינון, אולם הוא אינו מספק ובוודאי מוגבל, גם אם בסיטואציות מסוימות הליכי הסינון האמורים הם האופטימאליים. אבל בהחלט מלכתחילה ניתן היה לצפות מהם ליתר הקפדה כלפי אותם אלה שהם מרשים להם להצטרף למעגל "ספקי העסקאות".

אז מה לעשות?

דבר ראשון, אל ייפול רוחך! כל האמור לא צריך ללמד אותך שמסחר חברתי הוא בהכרח לא טוב. אפשר שהוא יהיה חיובי וריווחי עבורך, אולם עליך לדעת כיצד להתייחס אליו.

במילים אחרות, אם ברצונך להצטרף למסחר החברתי ולחבר לחשבונך "ספק עסקאות" כזה או אחר, ובמיוחד אם יותר מאשר אחד או שניים – עליך לנקוט במשנה זהירות, ולא למהר ולהסתנוור מהמידע המזהיר לגבי "ספק" כזה או אחר, גם אם הוא זוכה על ידי אחרים לשבחים מרשימים והמלצות חמות.
עליך להבין, שהבעיה העיקרית היא, שרבים לא יודעים לקרוא נכון את הנתונים המתפרסמים לגבי כל "ספק". ייתכן שהנתונים בהחלט נכונים לגביו, אולם הם יכולים להיראות מאוד "יפים" ומרשימים למי שלא ממש מבין בהם, או שלא התנסה בעבר בסוג מסחר שכזה.

יש לא מעט נתונים שעליך ללמוד כיצד להבינם נכון, ולכן חשוב שתשוטט ברחבי האינטרנט ותספוג כמה שיותר מידע שמתפרסם מאנשים אחרים שהתחברו וחוו את המסחר החברתי. כמובן מדובר על אלה שלא היו בצד של "ספקי העסקאות", אלא מאותם אלו שהתחברו לכשכמותם.

לאחר מכן, ורק לאחר מכן, בחר לך חברה שמעניקה שירות זה – הורד תכנת "דמו" למסחר חברתי וסחור בה לאורך כמה חודשים לפחות. אמנם בדרך כלל מאפשרים לך להתנסות לזמן קצר, אבל התעקש לפתוח שוב ושוב למשך מספר פעמים את התכנה למסחר הווירטואלי. אל תדאג – זה יתאפשר לך! זו הדרך הטובה והמומלצת ביותר עבורך כדי להבין איך הדברים מתנהלים, וכיצד נכון ללמוד את הנתונים לגבי כל סוחר שמספק עסקאות.

לאחר שתהיה בקי בכל רזי סגנון מסחר זה, ה"התחכמויות" שלו, המכשולים והאתגרים שבו, לצד האפשרויות החיוביות שבו – פתח חשבון אמיתי והתחבר אל המוצלחים באמת, אלה שיספקו לך רווחים. אבל גם אז – דאג כל הזמן לשמור על איפוק, שליטה עצמית והצבת גידור נמוך, הגיוני וללא סיכונים מיותרים.

זכור תמיד! – אל תיסחף בשום פנים ואופן! גם לנוכח הצלחות רבות וממושכות!

וכן, הסר חשש מליבך – כשתתנסה במסחר האמור תבין את הכוונה, תבין על מה מדובר!

הכתבה באדיבות אתר articles.co.il

שיתוף